BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN

19 07 2007

Amalan pemakanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran telah terbukti dapat membantu kita mengawal simptom alahan dan respitori. Hasil kajian yang dilakukan oleh para penyelidik dari Sepanyol, Greek dan United Kingdom terhadap amalan pemakanan dan tahap kesihatan kanak-kanak di kawasan pedalaman di Eropah yang mana lebih mudah mendapat akses kepada sumber-sumber tersebut kerana kedudukan geografinya dn mudah mendapat sumber bekalan makanan tersebut. Hasil kajin yang dilakukan, didapati:-

  • Memberi perlundungan kepada mereka yang menghidapi masalah asma, alahan dan juga respitori.
  • Pengambilan oren, epal, tomato dan anggur didadapati memberi kesan yang signifikan dalam melindungi kanak-kanak daripada kesukaran bernafas dan alahan rintis.
  • Mereka yang makan dan mengambil makanan seperti kacang yang kaya dengan sumber vitamin E sekurang-kurangnya tiga kali seminggu juga didapati kurang menghadapi kesukaran bernafas. Viitamin E merupakan bahan utama yang diperlukan tubuh badan manusia menahan pemusnah sel dan ancaman radiasi oleh oksidan dan radikal bebas. Kekacang dan sayur-sayuran juga mempunyai kandungan magnesium yang tinggi dan menurut sesetengah pengkaji dapat membantu melindungi daripada serangan asma dan meningkatkan kekuatan paru-paru serta saluran penafasan.

BUAH-BUAHAN TEMPATAN MALAYSIA

  • Kajian lain juga merumuskan amalan pemakanan yang memberi penekanan kepada budaya makan yang mengutamakan sayur-sayuran dan buah-buahan akan memberi kesan yang manfaat ke atas simptom-simptom asma di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa sekurang-kurangnya berkurangan sebanyak 23 peratus dalam tempoh tiga tahun.
  • Manfaat ini adalah berkaitan dengan vitamin-vitamin dan anti-oksidan yang terkandung dalam makanan tersebut dan ini adalah suatu perkembangan yang baik kepada mereka yang mengidap masalah alahan yang serius dan berkait rapat dengan keradangan dan paru-paru.

Ini adalah selaras dengan Islam yang menggalakkan pemakanan makanan yang halal dan toyyib dalam kehidupan termasuklah menekankan tabitat makan yang betul dan seimbang. Jelas terbukti bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran dapat membatu kita dalam menempuhi kehidupan dengan lebih sihat.

About these ads

Actions

Information

12 responses

19 07 2007
Mr.Bilik Sebelah

Hmm.. Memang.. Tapi kalu makan banyak2 buah @ ambik banyak sgt vitamin, pun boleh kene penyakit.. Aku dh x ingat contohnya, tapi mmg betul.. Ape2 pun, the moral of this comment, alakadar is important.. Don’t be gelojoh person..

19 07 2007
Mr.Bilik Sebelah

Hmm, kalu ambik banyak2 pun buah @ ambik banyak vitamin dalam buah, boleh timbulkan penyakit jugak..

Macam ambik buah berair dgn banyak, boleh kembong perut..
Ambik buah2 keras, x leh berak..
Vitamin banyak, ada penyakit lain dan ganggu sistem tubuh (seperti yang dipelajari semasa disekolah dlm subjek Sains dan kelas masakan masa PRA)..

So, the moral of this comment is….. Alakadar is important.. Don’t gelojoh macam makan di Chicken Hartz..
(Hmm,nape Chicken Hartz popular di blog ko ni?)

21 07 2007
al-Marbawi

bak kata Puan Nora Emir, makan epal pada waktu tengah hari boleh mengenyangkan perut anda sehingga waktu malam.. so, kalau anda ingin menjimatkan duit, silalah beli epal dan makan pada waktu tengah hari untuk mengelakkan anda membeli makanan lain dan sekaligus menjimatkan duit.. haha..

p/s: aku pun nak cuba jugak la..

21 07 2007
Bilik Sebelah

Hmm.. Makan la epal banyak2 dan hari2.. Sakit perut dan gastrik la jawabnye kang.. Silap2 habis duit beli ubat..

21 07 2007
josh gRoBaN

bia betul ko al-marbawi…leh caya ker nie???makan terlalu banyak vitamin pun xleh gak…kna ngam2…balancekan ngan yg lin…baru sihat…

24 07 2007
avataraang

mcm 2 ke..aku xde asma dan penyakit2 resperitori la..mcm mne ye aku nak test pada diri aku ni? :)

25 07 2007
synergy9890

makan untuk kesihatan diri jer la…coz buah nie memang bagus…ada vitamin…tp jgn makan secara berlebihan…bahaya gak…

26 07 2007
josh gRoBaN

aku setuju…
apa yg perlu…
kita amalkan mengikut piramid makanan…
baru la sihat…

4 01 2008
lapmi

saya minta fotonya ya
makasih…

8 02 2008
menjaro

sebuah infomasi yang menarik

17 05 2008
Lu pK La SendirI...!!!

kLu bLeh nk LengKap lagi. tp x pe r, nIe pOwn dh cukp. thanX!!!

5 06 2008
synergy9890

lapmi ~ foto apa??

menjaro ~ thanks

lu pk la sendiri ~ apa yg x cukup”??

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: