MENGURUSKAN BADAN???

26 07 2007

Kita biasa mendengar ungkapan tersebut di kalangan wanita yang begitu mengambil berat tentang penampilan diri mereka…Yang sentiasa ingin kelihatan menarik dihadapan lelaki…Apabila kita bercakap mengenai menguruskan badan, kita seringkali mendengar wanita tersebut mengungkapkan perkataan “i’m on diet”…tak mana itu…tak makan ini…Pentingkah menguruskan badan???

Apa yg hendak ditekankan di sini adalah..Untuk tampil menarik…kita hendaklah makan mengikut apa yang disarankan melalui piramid makanan yang mana dicipta untuk kebaikan kita juga…Hasil kajian yang dijalankan jelas membuktikan bahawa cara pemakanan yang diamalkan dengan berpandukan piramid makanan dapat mengekalkan seseorang itu kekal sihat…Disamping itu juga, dapat membantu kita mengurangkan berat badan kita….

Dengan berpandukan kepada piramid makanan juga, tidaklah perlu kita berpantang dan menahan perut…Apa yang perlu kita lakukan di sini adalah dengan mengamalkan cara pemakanan yang seimbang dan sihat…Jika kita menahan perut kita sekiranya lapar, mungkin kita akan mengalami masalah lain seperti gastrik…

Advertisements




BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN

19 07 2007

Amalan pemakanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran telah terbukti dapat membantu kita mengawal simptom alahan dan respitori. Hasil kajian yang dilakukan oleh para penyelidik dari Sepanyol, Greek dan United Kingdom terhadap amalan pemakanan dan tahap kesihatan kanak-kanak di kawasan pedalaman di Eropah yang mana lebih mudah mendapat akses kepada sumber-sumber tersebut kerana kedudukan geografinya dn mudah mendapat sumber bekalan makanan tersebut. Hasil kajin yang dilakukan, didapati:-

  • Memberi perlundungan kepada mereka yang menghidapi masalah asma, alahan dan juga respitori.
  • Pengambilan oren, epal, tomato dan anggur didadapati memberi kesan yang signifikan dalam melindungi kanak-kanak daripada kesukaran bernafas dan alahan rintis.
  • Mereka yang makan dan mengambil makanan seperti kacang yang kaya dengan sumber vitamin E sekurang-kurangnya tiga kali seminggu juga didapati kurang menghadapi kesukaran bernafas. Viitamin E merupakan bahan utama yang diperlukan tubuh badan manusia menahan pemusnah sel dan ancaman radiasi oleh oksidan dan radikal bebas. Kekacang dan sayur-sayuran juga mempunyai kandungan magnesium yang tinggi dan menurut sesetengah pengkaji dapat membantu melindungi daripada serangan asma dan meningkatkan kekuatan paru-paru serta saluran penafasan.

BUAH-BUAHAN TEMPATAN MALAYSIA

  • Kajian lain juga merumuskan amalan pemakanan yang memberi penekanan kepada budaya makan yang mengutamakan sayur-sayuran dan buah-buahan akan memberi kesan yang manfaat ke atas simptom-simptom asma di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa sekurang-kurangnya berkurangan sebanyak 23 peratus dalam tempoh tiga tahun.
  • Manfaat ini adalah berkaitan dengan vitamin-vitamin dan anti-oksidan yang terkandung dalam makanan tersebut dan ini adalah suatu perkembangan yang baik kepada mereka yang mengidap masalah alahan yang serius dan berkait rapat dengan keradangan dan paru-paru.

Ini adalah selaras dengan Islam yang menggalakkan pemakanan makanan yang halal dan toyyib dalam kehidupan termasuklah menekankan tabitat makan yang betul dan seimbang. Jelas terbukti bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran dapat membatu kita dalam menempuhi kehidupan dengan lebih sihat.





TABIAT PEMAKANAN KITA. ADAKAH SIHAT?

13 07 2007

Malaysia merupakan salah satu daripada syurga makanan di dunia. Kehebatan masyarakat kita dalam menilai makanan memang tidak dapat dinafikan lagi. di sini, saya ingin berkongsi bagaimana corak pemakanan masyarakat kita. Cuba kita lihat, berdasarkan pemerhatian saya selama ini, rakyat Malaysia mempunyai tabiat makan yang sangat pelik dan amat tidak menyihatkan.

Pada waktu pagi, apa yang biasanya kita semua makan? Semestinya roti canai, mee goreng, nasi goreng, kuih, dan juga nasi lemak. Makanan tersebut memang mempunyai kandungan lemak dan gula yang sangat tinggi.

MAKANAN KITA, KESIHATAN KITA

Pada waktu tengah hari pula, kita akan makan nasi. disertakan pula dengan ayam goreng, patin gulai tempoyak, tak makan sayur, dan juga bandung cincau. makanan tersebut sememangnya sedap namun mempunyai kandungan gula yang sangat tinggi juga. Kenapa tidak minum saja air suam?

BUAH-BUAHAN. KESIHATAN KITA

Waktu petang pula, kita ke gerai di tepi jalan. beli pula pisang goreng dengan keropok lekor. Minum plak air kopi atau teh kat rumah dengan Keluarga. Sekali lagi kita masukkan gula dan kolesterol ke dalam tubuh kita.

Waktu malam pula, sekali lagi kita ke kedai mamak atau kedai makan yang popular. Makan pula makanan yang bergoreng seperti Nasi goreng, mee goreng, dan juga Tom Yam campur. Masuk la lagi kolesterol tu dalam tubuh kita. Taram je la. janji sedap kan. bagi yang bujang yang dah semakin kering lak, makan la megi yang direndam dengan air panas jer. Fuh, menusuk ke kalbu.

Tengah malam pun makan juga. pergi lagi ke kedai mamak. Makan roti kosong, roti telur, nasi lemak, dan bagi yang lapar lagi, taram la nasi dengan ayam goreng. Memang betul-betul tidak berkhasiat. Balik jer ke rumah, terus tidur.

KuEh MuEh

Makanan yang kita makan dari hari ke hari memang membantu memendekkan umur kita. Ini kerana kandungan lemak, gula, garam dan kolesterolnya sangat tinggi. Cuba kita ubah gaya pemakanan kita dengan memakan sayur-sayuran, buah-buahan dan juga dengan meminum air suam. Dengan ini, ianya dapat membantu kita dalam menempuhi hari-hari yang mendatang dengan tenang dan sihat.

BERSAMA MENGAMALKAN KEHIDUPAN YANG SIHAT





PEMILIHAN MAKANAN MENGIKUT ISLAM YANG PATUT DIAMALKAN

12 07 2007

Tubuh badan manusia adalah satu organisma hidup yang amat hebat kerana berkeupayaan untuk mengawal, membesar, memperbaiki, dan mempertahankan diri sekiranya kita mengamalkan pengambilan makanan yang seimbang, bermutu tiinggi dan semula jadi.

Di dalam memilih makanan, Islam menekankan agar umatnya mencari yang halal serta baik. Ini kerana faham halalan tayyiban yang dianjurkan dalam Al Quran mencerminkan kepada kita bahawa Islam itu syumul hatta di dalam bab pemilihan makanan sekalipun diperincikan dengan faham yang cukup lengkap panduannya.

Intipatinya mudah,

  • pilih makanan yang halal
  • sumber rezeki yang halal
  • menekankan unsur mutu makanan iaitu pemakanan yang sihat serta makanan yang baik dan bersih untuk kesihatan. 

Jika sebelum ini kita hanya terus menyuapkan apa yang kita mahu makan ke dalam mulut kita, ubah pemikiran kita kepada berfikir sejenak sama ada makanan yang kita makan itu halal ataupun tidak. Ini juga adalah untuk kebaikan kita dan juga generasi kita.

ADA APA DENGAN MAKANAN??

Makanan yang kita makan adalah bermutu jika menepati cirri-ciri makanan yang seimbang. Kita hendaklah memikirkan demi kebaikan kita untuk memantapkan lagi kesihatan kita. Salh bin Saad pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW mengamalakan pemakanan buah tembikai berserta dengan buah tamar dan amalan ini merupakan satu pendekatan yang dipamerkan oleh baginda dalam pola pemakanan yang seimbang.

Mungkin di kalangan kita tidak memperhalusi erti tayyib sebenar dan mengambil mudah tentangnya sebelum ini. Namun, kita boleh menanamkan niat agar kita menekankan soal keselamatan makanan yang merangkumi soal kebersihan dan keracunan makanan. Apabila ingin mengubah selera makan diluar, sebagai pengguna yang bijaksana perlulah memilih kedai yang bersih, halal dan selamat. Penyajian makanan juga tidak meragukan kita. Di dalam satu hadis, Anas Ibn Malik meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW membersihkan buah kurma terlebih dahulu sebelum makan. Ini menunjukkan walaupun buah kurma itu makanan yang segar, ia mungkin tercemar oleh debu atau benda- benda lain yang menyebabkan ia tidak elok untuk dimakan. Oleh itu, membasuhnya adalah salah satu cara untuk kita mengekalkan keselamatan makanan tersebut.

          Dalam sudut lain mengenai pemakanan, kadang- kadang ramai di antara kita bimbang dengan penampilan saiz badan masing- masing terutamanya wanita. Mungkin ada di kalangan kita mengalami masalah kegemukan. Kegemukan bukan sekadar masalah lahiriah tetapi dari sudut kesihatan ia mungkin mendatang bahaya yang lebih besar iaitu penyakit berkaitan jantung. Ia amat membimbangkan kerana penyakit ini dapat membunuh manusia secara senyap tanpa disedari. Oleh itu, pemakanan yang sihat dapat menjamin bentuk badan yang cantik secara langsung kesihatan yang baik. Bagi yang memiliki bentuk badan yang tidak memuaskan, dengan gaya pemakanan yang seimbang dan senaman yang berkala dapat menurunkan berat badan kepada bentuk yang diingini. Oleh itu, tiket atas dasar kesihatan mungkin menjadi satu titik tolak untuk kita berusaha mencapai berat badan yang unggul dalam memperbaiki taraf kesihatan yang lebih baik. Dengan azam yang kental, kita dapat menterjemahkan impian kita kepada kenyataan.

 





AMALAN PEMAKANAN ‘KISMIS’ MENGIKUT ISLAM

10 07 2007

Kismis merupakan salah satu daripada makanan yang sangat berkhasiat. Amalan pemakanan kismis boleh membantu sesorang individu tersebut mendapat bekalan oksigen yang secukupnya kerana kandungan zat besinya memang sangat diperlukan  untuk membina darah bagi memstikan bekalan oksigen yang mencukupi disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen pada otak manusia boleh menyebabkan seseorang itu mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.Dalam Islam, cara pemakanan kismis yang biasa digunakan adalah:-

Kismis

CARA MAKAN :

  1. Menghadap kiblat.
  2. Baca Bismillah dan diikuti selawat keatas nabi sebanyak 3 kali.
  3. Kemudian baca doa penerang hati.
  4. Selepas itu, masukkan kedalam mulut dan kemam seperti gula-gula. Jangan kunyah.
  5. Makan sebiji-sebiji sehingga habis sebanyak 21 biji.

Diharap tips yang diberikan ini dapat membantu anda dalam menjalani kehidupan yang lebih berkualti.





BAHAYA MAKANAN SEGERA @ FAST FOOD

9 07 2007

baby wif McD..

Sedarkah kita bahawa makanan segera yang menjadi kegilaan masyrakat kita sekarang mempunyai kandungan gula, lemak dan garam yang sangat tinggi. Fakta ini disahkan sendiri oleh pakar-pakar pemakanan. Kandungan bahan-bahan tersebut boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang mana sangat membahaya seperti obesiti, darah tinggi, dan mungkin kanser. Tahap kesedaran masyarakat zaman sekarang tentang bahayanya makanan segera sememangnya sangat rendah. Dibantu pula dengan pengiklanan secara besar-besarkan oleh syarikat-syarikat makanan segera ini untuk menarik minat pencinta makanan segera mencuba apa yang mereka hasilkan. Sebagai contoh, jika kita membeli surat khabar, syarikat makanan segera menyediakan ‘brosure’ untuk mempromosikan makanan mereka berserta kad diskaun.

stop fast food!!!

Langkah bijak yang diambil oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mengharamkan pengiklanan makanan segera melalui media massa yang mana dibantu oleh Kementerian Penerangan Malaysia adalah satu langkah yang sememangnya patut dipuji. Kesedaran rakyat Malaysia tentang bahayanya makanan segera hendaklah dipertingkatkan bagi menjamin kehidupan yang lebih berkualiti.





CARA MEMOTONG LOBAK MERAH YANG BETUL

9 07 2007

carrot @ lobak merah

Pernahkah kita terfikir yang cara kita memotong lobak merah atau sayur-sayuran lain kita hendak memsak adalah salah. Kenapa salah? Ini kerana cara kita memegang lobak tersebut adalah tidak mengikut posisi yang sepatutnya. Di sini saya ingin berkongsi tips-tips cara yang betul untuk memotong lobak merah.

Untuk mendapatkan potongan lobak merah yang sekata, kita hendaklah memastikan bahawa tangan kita berada di atas lobak merah. Jari hantu pula hendaklah berada di posisi paling atas untuk memudahkan kerja kita. Untuk mendapatkan potongan yang sama bagi setiap potongan, pastikan mata pisau berada di hadapan permukaan kuku jari hantu kita. Semasa memotong, hanya gerakkan jari hantu kita diikuti dengan mata pisau. Denngan menggunakan kaedah ini, potongan lobak merah kita adalah sama dan ianya juga dapat mempercepatkan tugasan kita semasa memotong lobak merah.