MENGURUSKAN BADAN???

26 07 2007

Kita biasa mendengar ungkapan tersebut di kalangan wanita yang begitu mengambil berat tentang penampilan diri mereka…Yang sentiasa ingin kelihatan menarik dihadapan lelaki…Apabila kita bercakap mengenai menguruskan badan, kita seringkali mendengar wanita tersebut mengungkapkan perkataan “i’m on diet”…tak mana itu…tak makan ini…Pentingkah menguruskan badan???

Apa yg hendak ditekankan di sini adalah..Untuk tampil menarik…kita hendaklah makan mengikut apa yang disarankan melalui piramid makanan yang mana dicipta untuk kebaikan kita juga…Hasil kajian yang dijalankan jelas membuktikan bahawa cara pemakanan yang diamalkan dengan berpandukan piramid makanan dapat mengekalkan seseorang itu kekal sihat…Disamping itu juga, dapat membantu kita mengurangkan berat badan kita….

Dengan berpandukan kepada piramid makanan juga, tidaklah perlu kita berpantang dan menahan perut…Apa yang perlu kita lakukan di sini adalah dengan mengamalkan cara pemakanan yang seimbang dan sihat…Jika kita menahan perut kita sekiranya lapar, mungkin kita akan mengalami masalah lain seperti gastrik…


Actions

Information

12 responses

16 11 2007
ladymariah

pengenalan kepada piramid makanan tu adalah untuk mengekalkan berat badan ideal. tapi menuruskan badan memerlukan lebih daripada itu…

24 01 2008
cella

bisakah anda membant saya mengirimkan jadwal padat gizi seimbang dalam proses diet saya untuk setiap harinya??terimakasaih..

26 02 2008
anamuslimah

camna nk bagi kurus denan berkesan,ada x teknik yg senang???????

31 03 2008
Devi

I’m housewife , i would like to know how to reduce my weight ? Now my weight is 75 kg ?

19 04 2008
ann

apa makanan yang sesuai supaya perut tidak buncit

27 05 2008
Ibu Muda

stakt nie xde teknik y senang pun nak kurus.. tp ingat!!! jgn terpedaya dgn iklan2 di luar sana tue.. konon kurus 3 bulan tpi.. pi treatment bpuluh2 ribu belum masuk duit minyak dan masa temujanji.. mmg la kurus tp semua ikut pokok pangkal dr sendiri ler.. klo dah mentah kedarahh!!!..bedal makan wat pe!! xguna jugak!… hehe..:P

2 06 2008
insan_biasa

Sori klu sy salah, se paham sy, piramid makanan digunakan utk menentukan kadar keperluan zat & gizi oleh tubuh badan secara kasar & mengekalkan berat badan yg ideal, Klu sesorg individu mengamalkan pemakanan mengikut sukatan piramid makanan, isyaAllah, tiada masalah kekurangan zat & berat badan pun maintain jek..Tp bg individu yg mahu menguruskan atau menambah berat badan, piramid makanan bukan penyelesaiannya.

2 06 2008
insan_biasa

Mengurangkan pengambilan karbohidrat kompleks adalah yg terbaik, tp jgn sampai mengabaikan terus. sama juga dgn pengambilan gula bertapis (refined sugar). Tinggalkan terus makanan segera. Lebihkan sayuran & buah2an. Air kosong mestilah cukup 8 gelas sehari. Pilih ikan dr daging. Pilih juga masakan secara merebus dan membakar. Bersenam sekurang2nya 3x sminggu. Penyusutan berat badan secara perlahan adalah lebih baik dr menyusut dlm skala yg besar utk kesihatan jantung. Paling penting makan dlm kuantiti yg sedikit. Utk mengelakkan perasaan tak puas mkn bila kita mengambil makanan dlm kuantiti yg sedikit, sy sarankan anda minum sup. Jgn makan slps waktu maghrib. Bersarapanlah antara jam 7-8pg, krn pd waktu itu, usus kecil bersedia utk menyerap segala zat yg masuk & metabolisma badan berada pd paras tertinggi.

5 06 2008
synergy9890

ianya abergantung kepada diri sendiri..
bukan senang untuk kurus…
dan bukan susah untuk gemuk…
fikir-fikirkan lah…

tabiat pemakanan kita memainkan peranan penting..
dalam membantu kita menjaga tubuh badan kita

5 09 2008
rara

tolong kirimkan menu makanan selama seminggu,untuk mempercepat proses diet saya.

27 10 2008
Abang Long

Saja nak share..aku dah berjaya kurangkan berat badan hampir 5 kilo dalam 2 minggu ni. Cara aku:
1. Nasi diganti dengan makanan lain (sarapan roti bakar, tengahari mee, malam quaker oat).
2. Makan nasi seminggu 2 kali saja..waktu tengahari saja..itupun cuma max 5 suapan.
3. Nak kurangkan kembung perut, aku makan 2 biji pisang waktu pagi

Aku tak buat exercise berat2 cuma..berjalan kaki sekitar rumah hari-hari yang jaraknya tak sampai 500 meter!

27 10 2008
izie

Abg Long…satu usaha yg bukan senang nak ikut..especially musim2 perayaan mcm nie…tapi apa yg abg long dah wat, nampak perubahannya…satu kejayaan yg boleh dibanggakan.. chaiyok abg long.. trun lagi berat badan tue🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: